Om Borås Karateklubb

Borås Karateklubb bildades 1975 av André Safko, och firade 40-års jubileum år 2015.

trainer_107_120pxl

André, som själv har tränat karate i ca 50 år, innehar svart bälte av 5:e Dan. André har från början anpassat klubben till Wadoryu-stilen. Denna stil kombinerar fart, tajming och teknik på ett fullständigt sätt. Teknik är Borås Karateklubbs ledord och är den dominerande faktorn i klubbens träning. Detta gör träningen innehållsrik, utvecklande och intressant.

Borås Karateklubb har också genom åren utvecklat en hög nivå på tränarna, vilket skapar bra förutsättningar för både nybörjare, samt för mer avancerat tränande, att alltid få möjlighet att avancera i sin utveckling.

Visste du förresten att karate betyder “tom hand”? Eller att om man tränar regelbundet 2-3 ggr i veckan så tar det ca 9-10 år att erhålla svart bälte i Wadoryu-stilen?

bild09a

Shingo Ohgami Sensei, 8 Dan 1941-2019.

Det är i Ohgami Sensei’s anda som Borås Karateklubb verkar, med en träning som bygger på långsiktighet och som varar hela livet.

Vi är medlemmar i Svenska Karateförbundet och Riksidrottsförbundet samt har egen branch ‘Tsuru Wadokai’ som är ansluten till JKF Wadokai i Japan.

Karate är en allsidig idrott som passar alla i alla åldrar och det är alltid du som utövare som sätter gränserna. Det viktiga är att mental träning är grundstenen i utövandet. Detta behövs för att förstå och kunna utöva karatens alla hemligheter.

Vi rekommenderar dig varmt att ta kontakt med Borås Karateklubbs kontaktpersoner för ett personligt samtal och planera er framtida träning alldeles oavsett kön och ålder.

Känner du att du behöver hjälp med kompletterande träning såsom styrketräning eller löpning så har vi har inom klubben specialkompetens på de flesta träningsområden. Klubben har även nära samarbete med friskvårdsanläggningar av olika slag.