Gradering våren 2014

Det var inte utan att man reagerade när man fick se alla som var på plats i dojon. Det var väldigt många som tog sig till graderingsträningen, och jag gillade framförallt att det även var tränande från barngruppen som var på plats. Det visar bara på vilket allvar de tog denna sista träning innan graderingen.

Efter sedvanlighälsning så startades uppvärmningen igång. Lugnt och metodiskt. Man ska ju inte göra slut på alla krafterna innan graderingen, men man kände att det var spänning i luften. Det är nästan så att man kunde ta på nervositeten.

grade_traning_spring_2014

Efter mjuk uppvärmning var det dags för grundträning. Alla ser väldigt fokuserade ut och koncentrerar sig på vad Sensei säger. Så var det sedan dags att dela upp den stora gruppen så att det blev en lite mera hanterbar med genomgång av tekniker. Dryga en och en halv timme träning går ovanligt fort, så här sista träningen innan gradering, en dag när man själv känner att just ”detta” ville jag träna mycket mera på. Vi avslutar strax innan tolv och ger oss ut på lite lunch.

grade_traning_spring_2014_2

Direkt när första träningen var klar, frågade en av våra karateka´s om jag inte kunde komma in direkt efter träningen och hjälpa henne med några tekniker innan graderingen. Så snart jag kommer in dojo igen, tar hon upp sina frågor och jag hjälper henne så gott jag kan. Det är inte nu, sista minuten innan gradering, som man gör de stora framstegen i karate, men jag vet ju att hon känner sig nervös och att hon får mera koll på tekniken. Detta gör hon genomför en bättre gradering. Trots allt, så har vi ju alla lärt oss massor under våren, innan det är dags för graderingen. Det är nu vi ska visa det vi lärde oss under hela våren, inte det vi lärde oss idag.

Efter lite lunch var det så dags att börja duka upp för graderingen.

gradeing_spring_2014-2

Vi kan ju säga att vi inte var riktigt beredda på denna uppslutning. Sammanlagt blev det 33 st som skulle gradera sig. Det är väldigt många så vi fick helt enkelt dela upp graderingen i två grupper. Så snart gradering var igång så kände man nervositeten i luften igen, denna gång även från åskådarplatsen.

gradeing_spring_2014-3

Det är mycket som ska sitta och det är spännande för dem som graderar sig, men graderingen gick mycket bra. Det var en väl genomförd gradering och alla karateka´s gjorde nästan så gott de kunde.

gradeing_spring_2014

Grattis alla som genomgick graderingen.

På kvällen åkte vi ut till Almenäs och grilla vilket var ett väldigt trevligt påhitt.

BBQ2

Vi är ledsna om vegetarianerna inte blev helt tillfredsställda, då vi missade den uppskattade sojakorven, men i övrigt så var det en härlig kväll med grillat och lite potatissallad.

BBQ1

Solen och värmen var med oss och klubbmedlemmar med familjer hade väldigt roligt med lekar och skratt. Även vår mest aktiva tävlande dök upp efter stund, då hon precis kom från Gothenburg Karate Open, med ytterligare en pallplats! Bra jobbat Fatma!

BBQ3

Vi i Borås Karateklubb vill passa på att tacka alla våra medlemmar för våren som varit och önskar er alla hjärtligt välkomna tillbaka igen i mitten på augusti.